Cukiernia, jako biznes
Biznes cukierniczy to opłacalny interes, lecz trudny w prowadzeniu. Nakłady finansowe są spore, a gusty smakowe i estetyczne wciąż się zmieniają, dlatego trzeba być cały czas na bieżąco z cukierniczymi trendami. Odpowiedni smak, produkty o wysokiej jakości (owoce, produkty mleczne czy czekoladowe) i wspaniały wygląd to przepis na sukces w tym interesie.
Jak wyprzedzić konkurencje?
Aby uporać się z konkurencją, która też nie śpi i myśli o tym, jak pozyskać jak największą stałą bazę klientów nasze wyroby muszą się wyróżniać. Mnóstwo cukierni oferuje tradycyjne ciasta w postaci szarlotki, murzynka czy sernika, a więc kolejny lokal z takimi wyrobami nie robi wrażenia. Najlepiej znaleźć niszowe produkty, które są deficytowe w lokalizacji, w której chcemy zakładać biznes. Produkty wyrabiane przez nasze przetwórstwo powinny cechować się wyjątkowym smakiem, wyglądem oraz przede wszystkim najwyższą jakością. Klienci bardzo doceniają cukiernie oferujące świeże i chrupiące wypieki.
Należy wspomnieć, że dobra cukiernia powinna mieć o wiele lepszą ofertę niż supermarkety często oferujące produkty pełne niezdrowych ulepszaczy sprawiających, że wyroby cukiernicze są nad wyraz puszyste i pełne kolorów. Podstawą dobrego biznesu jest również dobry kontakt z pracownikami, którzy czują się docenieni poprzez odpowiednio wysokie wynagrodzenia.
Ile można zarobić na prowadzeniu cukierniczego biznesu?
Zazwyczaj cukiernie nakładają na swoje produkty marże w wysokości 20-30%, co oznacza duży zysk. Cukiernie, które mają już wyrobione zaplecze klientów, potrafią osiągnąć 300% zysku w stosunku do nakładu finansowego i nakładu pracy. Jeszcze większe obroty osiąga każda cukiernia online. Warszawa, Poznań, Kraków czy Katowice – to miasta, w których prowadzone są cukiernie online i można zamówić wyroby przez Internet. Prowadząc taki biznes, sprzedajemy nie tylko wyroby na miejscu, lecz także w sieci.
Koszt i wydatki
Badania realizowane na rynku cukierniczym pokazują, że największe zyski mają cukiernie rodzinne, których produkcja i sprzedaż jest realizowana w jednym miejscu. Jest to duża oszczędność wynikająca z braku potrzeby przewożenia surowców i gotowych produktów do innych miejsc oraz braku konieczność zatrudniania większej liczby pracowników.
Szacuje się, że odpowiedni sprzęt do cukierni kosztuje około 300 tys. zł. W te koszty wchodzą urządzenia oraz meble np. piece cukiernicze, regały oraz szafy chłodnicze. Wspominając o kosztach, nie sposób nie wspomnieć o kosztach bieżących, które zazwyczaj kształtują się na poziomie 5 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć również wynagrodzenia pracowników. Doświadczony cukiernik zarabia ok. 5-6 tys. zł na miesiąc.